Guma glavu čuva

Bez autora
Nov 14 2011

Mnogi vlasnici vozila se prilikom kupovine novih guma pitaju koliko one, zapravo, traju. Međutim, prava je istina da dugotrajnost guma, kao i svih drugih delova automobila zavisi i od načina njihovog održavanja. Zato stručnjaci upozoravaju da bi profil i pritisak u pneumaticima trebalo proveravati čak na svake dve nedelje. Za svaki slučaj, rezervna guma mora biti spremna u gepeku, a svaki vozač bi trebalo da zna kako da promeni točak na putu. Guma u dobrom stanju doprinosi kako sigurnosti, tako i upravljivosti vozila, uštedi goriva i očuvanju okoline. Prava briga o pneumaticima podrazumeva znatno više radnji od površnog pogleda na njihovu spoljašnjost. Za početak, vozači bi morali da znaju da parkiranje na visokim ivičnjacima može i te kako da šteti gumama. Svaki sudar ili udarac u visoki ivičnjak može da poremeti geometriju točkova što vodi ka nejednakom i ubrzanom trošenju guma. Zato bi posle svake nezgode trebalo u servisu proveriti geometriju točkova. Inače, preporučljivo je da se izbalansiranost točkova pregleda barem na svakih šest meseci, a problem sa geometrijom točkova može se primetiti prilikom podrhtavanja volana u vožnji.

Guma glavu čuvaMnogi vlasnici vozila se prilikom kupovine novih guma pitaju koliko one, zapravo, traju.

Međutim, prava je istina da dugotrajnost guma, kao i svih drugih delova automobila zavisi i od načina njihovog održavanja.

Zato stručnjaci upozoravaju da bi profil i pritisak u pneumaticima trebalo proveravati čak na svake dve nedelje. Za svaki slučaj, rezervna guma mora biti spremna u gepeku, a svaki vozač bi trebalo da zna kako da promeni točak na putu.

Guma u dobrom stanju doprinosi kako sigurnosti, tako i upravljivosti vozila, uštedi goriva i očuvanju okoline. Prava briga o pneumaticima podrazumeva znatno više radnji od površnog pogleda na njihovu spoljašnjost. Za početak, vozači bi morali da znaju da parkiranje na visokim ivičnjacima može i te kako da šteti gumama.
 
- Svaki sudar ili udarac u visoki ivičnjak može da poremeti geometriju točkova što vodi ka nejednakom i ubrzanom trošenju guma. Zato bi posle svake nezgode trebalo u servisu proveriti geometriju točkova. Inače, preporučljivo je da se izbalansiranost točkova pregleda barem na svakih šest meseci - kažu u auto-servisu KIA i dodaju da se problem sa geometrijom točkova može primetiti prilikom podrhtavanja volana u vožnji.

Istraživanja su pokazala da je put kočenja uz zakonski minimalni profil gume, dubine 1,6 mm, na mokrom putu dvostruko duži u odnosu na nove gume čija je dubina profila osam milimetara.

Kod zimskih guma profil ne sme biti plići od četiri milimetara. Istrošenost udubljenja na gumi, pomoću kojih se omogućuje odgovarajuća kontrola i prianjanje vozila za kolovoz, može se izmeriti na jednostavan način pomoću kovanice.

- Ukoliko postavite dinar u udubljenje i guma prekrije rub kovanice, znači da je profil ispravan. Sve niže od toga podrazumeva da se pneumatik mora zameniti dok prenapumpana guma obično prelazi preko ruba kovanice.

S druge strane, pokazatelji istrošenosti su i male izbočine na dnu profila. Kada visina preostale gume bude jednaka s tim izbočenjem pneumatik je dosegao svoje zakonom propisano ograničenje upotrebe i mora se zameniti. Takođe, treba obratiti pažnju na pukotine, ureze, izbočine ili predmete zaglavljene u profil - kažu u ovom servisu.

Ipak, trajnost gume zavisi pre svega od pritiska u njima pošto najviše stradaju pneumatici koji nemaju dovoljno vazduha. Kako bi utvrdio realnu napumpanost guma, vozač mora da sačeka da se pneumatici ohlade.

- To znači da se pritisak u gumama može proveriti ukoliko je automobil stajao u mestu barem tri sata jer posle vožnje pneumatici su zagrejani, a samim tim je i pritisak u njima veći. Podaci o pravilnom pritisku mogu se naći ili na unutrašnoj strani poklopca rezervoara za gorivo ili u auto-priručniku - kažu u kompaniji Vulkanizerska radnja.
 
Ipak, potpuna briga o stanju guma nije apsolutna garancija da vozača neće zadesiti peh na putu, odnosno pucanje pneumatika. Zbog toga je neophodno da vozač u gepeku uvek nosi ispravnu rezervnu gumu, ali i da zna da promeni točak.

- Pre nego što počne da menja točak, podrazumeva se da vozač ugasi motor, uključi sva četiri svetla, prebaci u prvu brzinu i aktivira ručnu kočnicu. Neophodno je postaviti podupirač pod točak koji je po dijagonali suprotan točku koji se menja. Kada vozač nađe najbližu tačku za dizanje na automobilu, pod nju treba da postavi dizalicu. Pre nego što počne da podiže automobil trebalo bi da olabavi šrafove francuskim ključem i to najpre dijagonalne parove. Pošto podigne vozilo i skine šrafove, vozač treba da skine i točak koji menja, a zatim postavi rezervnu gumu i šrafove obrnutim redom kojim je skidao. Šrafove treba pričvrstiti samo rukom dok se vozilo dizalicom ne spusti na tlo i tek tada ih pritegnuti. Na kraju treba proveriti pritisak u gumama i dopumpati rezervni točak - ističu u Vulkanizerskoj radnji.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik